Saker som stör mig...

2010-06-05 @ 12:25:58<3<3
Dagboken, 3 Kommentarer<3<3
Jag stör mig på personer som "vet mest". Sånna där dryga jävlar som aldrig kommer med ett bra tips eller råd. Någon som aldrig berättar saker i all välmening utan bara säger saker för att berätta hur de gjorde och att det är bästa sättet. Sånna jobbiga människor som tycker att så fort mitt barn inte gör som deras, eller om jag uppfostrar min hund eller min unge på ett annat sätt än de gör. Så är det fel. För det är väl klart att deras sätt är rätt. Och de är oftast inte rädda för att påpeka detta. "Men gud! Får Hugo klättra upp på stolen själv?! Det har min unge aldrig gjort. Jag lyfter upp henne/honom varje gång han vill upp i stolen!" "Men usch! springer Hugo runt naken här hemma? Det har min unge aldrig gjort! Hon/han lärde sig minsann att gå på pottan utan sånna äckelheter!".... Ni har säkert alla träffat någon av dem. Och jag retar min så in i helvete på det.

En annan sk jag stör mig på är jämnställdhet. Jag tycker att det är bra. En kvinna ska inte göra allt i ett hem. Mannen kan fan hjälpa till med disken/Barnen/städningen. Samtidigt som en kvinna kan hjälpa till med att laga bilen/skruva upp hyllor/laga saker. (Även om det inte ser ut så hemma hos oss. Jag kan knappt slå i en spik i väggen och Stefan är helt blind på när det behövs städa. Men vi KAN hjälpas åt!) Jämnställdhet var en bra sak, en bra term som alla borde leva efter men nu har det gått lite för långt tycker jag. Jag har ingenting emot att folk vill döpa sina barn till könsneutrala namn och klä på dem unisexkläder. Jag har absolut ingenting emot att köpa en traktor till en flicka eller en docka till en pojke. Tvärt om. Leksakerna lär ut saker som den andra inte kan. Man lär sig en sak av en traktor men den kan aldrig lära ut det som en docka gör. Men när folk börjar påpeka för mig, hur jag ska/inte ska klä Hugo eller vad jag ska/inte ska köpa till honom. Då börjar jag bli irriterad! Om jag vill köpa honom en riddarborg så kan jag väl för fan göra det?! Om jag vill ta på honom enbart blåa kläder... Kan jag inte få göra det då? Måste alla lägga sig i alla andras liv hela tiden? Jag förstår verkligen inte vitsen med det.
Jag satt och pratade med en vän om jämnställdhet (Det är inget ont mot dig, men du vet vad jag tycker och jag tar bara upp det här ämnet som ett exempel. Du vet att jag älskar dig ;) ). Hon sa att på hennes jobb uppfostrar inte hon pojkar och flickor; hon uppfostrar barn. Det är helt sant. Det ÄR barn båda två. Och man ska inte alls uppfostra pojkar att bli mer pojkiga eller flickor att bli mer tjejiga. Men man får ju inte heller glömma att det också är pojkar och flickor! Hon sa också att på hennes jobb så säger de snopp och snippa. Jag tycker personligen att ordet snippa är förbannat fult och jag använder mycket hellre orden kissen eller musen. Men hennes argument (förutom att hon föredrog ordet snippa, men det är ju hennes val) var att snopp och snippa var så lika varandra. Att det gör de båda könen mer jämnställda. Jag höll på att tapa hakan. Måste man göra ALLT jämnställt?! Jag tänker inte kalla det för snippa just eftersom jag inte gillar ordet men också för att jag inte tänker byta bara för att KÖNEN SKA VARA JÄMNSTÄLLDA!

Det var lite ifrån mig. Ni är mycket välkomna att berätta vart ni står i ämnena. 



Kommentarer
Postat av: nalle333

Hej vännen :)

Att folk påpekar både ditt och datt är inget ovanligt. Det jag har gjort är att skita i vad de säger, det är ändå <jag> som uppfostrar <mitt> barn. Jag gör det jag anser vara bäst för mitt barn, alltid! Sen om folk tycker en annan sak så "går det in genom ena örat och ut genom det andra". Tycker dock att alla har rätt att säga sina åsikter, men som sagt; jag gör på "mitt" sätt när det gäller "Pluttis". Skulle mitt sätt inte fungera (exempelvis någonting i uppfostringssyfte) kan jag ju alltid höra mig för. Sen hur jag agerar efter det är ju mitt eget val och ingen annans.

2010-06-05 @ 12:54:15
URL: http://www.metrobloggen.se/nalle333
Postat av: Linda

Haha, 3000 räckte gott och väl, fick allt jag ville ha plus 10000 saker som bara "råkade" hamna i vagnen och som nu verkar " jaha, köpte jag detta " aktigt här hemma :D



Har du fått ett brev av mig ? :O

Har för mej att jag skickade ett direkt när jag fick ditt i tisdags men u börjar jag tvivla att jag inte har gjort det, haha. Senil, hej hej.

Men om du inte har det så ska jag leta här hemma för du bör har fått det såfall.



Och angående ditt inlägg, det har nog alla råkat ut för mer eller mindre.

Jag har äntligen lärt mig att säga ifrån nu iaf ;D

Haha,mest är det dock kommentarer från min kära mor om hur mycket kläder han ska ha på sig när vi ska ut och gå och mössa hit å dit ;D Men men, hon vet jag ju bara menar väl, hähä

2010-06-05 @ 16:43:22
URL: http://lindamandersson.blogg.se/
Postat av: Marita

Oooh.. Detta är ett ämne som jag kan diskutera till död-dagar (du vet ju hur jag är.. :P) ..så jag ska nog inte ens börja. Men jag förstår dig. Det finns sånna överallt. Jag har ett par stycken i min närhet jag oxå.. Man måste verkligen anstränga sig för att inte explodera ibland. Suck å stön.

Jämnställdhet är toppenbra, så länge man inte drar iväg i extremiteter, det är bara onödigt. Sen håller jag absolut med om att barn är barn, å inte bara pojkar för sig å flickor för sig. Tycker det är jättebra att dom tänker på genus och pratar om olikheter å likheter redan på dagisnivå. Men när det finns trångsynta "let boys be boys, and vice versa.."-föräldrar så lär det dröja innan samhället ens har en chans att utveckla sig i rätt riktning.. Tyvärr..

2010-06-05 @ 22:24:19
URL: http://stjaernfall.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0