Found it!

2011-04-06 @ 18:16:02<3<3
Dagboken, 1 Kommentarer<3<3
Jag har under ett tag funderat på när f*n rosa blev en tjejfärg och blått en killfärg. Det är ju nämligen så att förr ansågs blått vara en kvinnlig färg (Maria bar alltid blått t.ex.) och rött var en manlig färg (jesus bar ofta rött..). Och eftersom (som vi alla vet) rosa är en nyans av rött, borde inte rosa stå för manlighet också?

Eftersom jag var så pas nyfiken (men för lat för att kolla upp det med en gång) så kikade jag runt lite på internet och på Wikipedia (Här) hittade jag det här stycket:

"I den västerländska kulturen blev rosa tillskrivet till ett enskilt kön på 1920-talet eller tidigare. Från då till 1940-talet ansågs rosa vara lämpligt för pojkareftersom färgen var releterad till rött och därför mer maskulin, medan blått betraktades som lämpligt för flickor eftersom det var en mer känslig och prydlig färg. Sedan 1940-talet var den samhälleliga normen omvänd; rosa var lämpligare för flickor och blå för pojkar, en vana som har fortsatt in på 2000-talet."

Så jag säger bara HA! Jag hade rätt! ^^ Men jag underar Varför? Varför bytte det och hur kommer det sig att människor är så besatta av att ge färger en tillhörighet?


Jesus och Maria

Kommentarer
Postat av: Jenka

Alltså jag tror att man själv gör det till en större grej än va det egentligen är! Jag tror inte så måna bryr sig

Längre och accepterar att man KAN faktiskt ha rosa på en kille utan att han måste vara bög eller tjej osv. Nu e de ändå 2011 och jag tror de där har släppt väldigt bra faktiskt! :P

Fan va ja vill ha en kille och mot motbevisa de där med färgerna! Haha

2011-04-08 @ 12:25:20
URL: http://Jennicka.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0