Mat för ammande

2011-02-23 @ 20:50:32<3<3
Dagboken, 4 Kommentarer<3<3
BVC var ju här idag. Vi pratade lite om mat för ammande och hon sa att jag ska tänka likadant som jag gjorde när jag var gravid. Att det jag skulle undvika då, ska jag undvika idag med. Sedan ska jag dessutom inte äta mycket av någnoting som är gasbildande så som lök eller kål t.ex. Eller choklad. Jag fick inte dricka för storma mängder med kaffe heller och bör vara försiktig med för mycket tomatprudukter eftersom Rasmus kan få utslag av det.

Men jag undrar... Stämmer verklligen detta? För jag läste på livsmedelverkets hemsida om mat för ammande och där står det ju bara att jag ska undvika de där sorterna av fisk som man skulle undvika under graviditeten. Sedan står allt det där vanliga om tallricksmodellen och att jag behöver extra vatten och så. sedan står det här:

"Råden om listeria och toxoplasma gäller endast gravida kvinnor, inte ammande.

 

Koffein från kaffe och te förs över till barnet via bröstmjölken i så små mängder att det inte skadar barnet. Därför behöver du inte dra ner på kaffe eller te när du ammar."

Vilket väl betyder att jag, om jag nu skulle vilja, kan dricka så mycket kaffe som jag brukar? Och att jag visst kan äta t.ex. sushi bara det är "säkra" fiskar? Och brie-ost mm? Eller vad tror ni? Vad har ni andra fått för råd?




LISTERIA OCH TOXOPLASMA
Från gravid-sidan på livsmedelsverkets hemsida

Listeria och toxoplasma dör om maten hettas upp till rykande het. Toxoplasma dör också om maten fryses i tre dygn, men listeria överlever frysning.

 

Här är några råd som ytterligare kan minska risken att smittas:

  • Förvara kylvaror kallt, ha gärna +4°C i kylskåpet. 

  • Gravad, rökt fisk och sushi: ät nygjorda eller nyförpackade produkter. Kontrollera förpackningsdatum.

  • Ät inte rått kött. Genomstek köttfärs, fågel, lamm, gris och vilt. 

  • Undvik skivat smörgåspålägg och kall färdigmat mot slutet av hållbarhetstiden.

  • Om du vill äta torkat, kallrökt eller gravat kött, till exempel parmaskinka eller salami – frys det i tre dygn innan du äter.

  • Undvik ost gjord på opastöriserad mjölk. Undvik också mögel- och kittost även om den är gjord på pastöriserad mjölk, till exempel brie, gorgonzola, chèvre, vacherol och taleggio. Ost i matlagning som upphettas till bubblande het går bra att äta.

  • Tvätta händerna innan du börjar laga mat, mellan olika råvaror och efter trädgårdsarbete. Diska skärbrädor och köksredskap mellan olika råvaror.

  • Skölj frukt och grönsaker.

Kommentarer
Postat av: nalle333

Gasbildade mat är även svamp och paprika. Det var big NO NO´s för min del med Mini. Likaså har jag hört att man skall undvika jordgubbar (kan ge utslag) och vindruvor (vet ej anledningen till detta).

2011-02-23 @ 21:48:22
URL: http://www.nalle333.se
Postat av: Marie [Mamma till William & Linus]

Jag äter precis som jag alltid gjort.. Linus har aldrig reagerat på nåt .

2011-02-23 @ 21:52:19
URL: http://mzetterblad.blogg.se/
Postat av: Linda

Hmm tror det där är väldigt olika från barn till barn faktiskt..visa i min mammagrupps barn reagerade o fick magont en hel natt när hon hade ätit ngt ovant typ rabarber eller för mkt choklad och visa barn som min lukas reagerade inte på ngt jag åt alls! Så alltså om du äter ngt o rasmus får väldigt ont i magen senare så kanske du ska undvika det..men ät som du känner och om ungen inte reagerar så behöver man ju inte undvika det..man märker ju om det är ngt som han reagerar på...Som sagt man lär ju märka av det...beror ju som sagt hur känslig rasmus är...tror inte ma nbehöver undvika ngt men man kan ju få ta en sömnlös natt IFALL han reagerar men då vet man ju det sedan.

2011-02-23 @ 23:45:19
URL: http://lindamandersson.blogg.se/
Postat av: Therese - Hampus & Pontus mamma

Fick sammma råd som du, att man skall kolla på det man fick äta som gravid. Åt som vanligt och de ända som Pontus reagerade på var salami, då flöt det ur honom : (

Mitt råd är att äta men att vara oppservant på hans mage.

2011-02-24 @ 08:14:54
URL: http://nuppi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0