♥ Dag 09 – Min tro

2010-11-30 @ 22:44:34<3<3
Dagboken, 0 Kommentarer<3<3
Min tro alltså.. Jag kallar mig själv för både kristen och ateist. Jag väljer själv vad jag vill tro på och jag håller mig egentligen inte bara till kristendomen. Jag tar precis det jag tycker är bäst ur alla religioner och olika tro:er som jag upptäcker. Jag har på så vis bildat mig en egen tro som jag står fast vid. 

Jag är inte på något sätt rädd för att diskutera religioner och finner det väldigt intressant och givande. Många har svårt för att ta upp såna känsliga ämnen, men varför? Varför inte stå för sin tro och varför inte kunna diskutera den? Okey att du kanske tycker att det inte är intressant att höra om andra religioner eftersom du är fast besluten över vilken du står för, men inse att folk kanske tycker att det är intressant hur du tänker.

Någonting jag tycker är jätteintressant är just bibliska historier. Jag har faktiskt självmant läst en hel del i bibeln. Jag finner den otroligt givande. Inte så att jag tar allt på allvar i den men det står så mycket där i som folk inte vet. Så många detaljer att upptäcka som många kristna egentligen inte känner till. Som att Eva inte är Adams första fru. Hur många av er kände till det? (Förutom ni som läst Isfolket, men jag lovar, det är sant. Allt står med i bibeln, jag har kollat upp det. :P) Eva var visserligen den första kvinnan på jorden, men Adam var tidigare gift med Lillith. Lillith är inte mänsklig utan hon är demonernas urmoder och hon och Adam pippade som kaniner och tillverkade alla möjliga sorters demoner. Men Adam tyckte inte att Lillith var tillräckligt foglig. Hon gjorde lite som hon ville och Adam måste ju naturligtvis ha en foglig och snäll kvinna; därför skapade gud Eva.
Hur många av er kände egentligen till den historien? =) Bibeln är intressant. 

Men vad tror egentligen jag på då?
När min pappa dog var då jag insåg att jag var i stort behov av en tro. Jag behövde någonting att tro på för att kunna gå vidare och jag kände inte alls för det där med att "pappa kom till himmelen"-tramset som vi lär barnen. Jag började söka i alternativ och funderade på hur jag ville att det skulle vara. För eftersom det är min tro, kan jag bestämma. Jag valde att tro på det de pratar om i lejonkungen. Att alla kungarna från förr sitter där uppe och vakar ner över oss. Jag plockade även en tro som jag hört någonstans att för varje människa som föds så tänds en stjärna. Samma tro säger även att när en person dör så slocknar den stjärnan. Men det tog jag bort. :P Alla har vi enligt mig, en egen stjärna som vi tilldelas när vi föds. Till denna stjärna kommer vi sedan när vi dör. Därifrån kan vi vaka över dem på jorden som vi bryr oss om.
Jag tyckte mycket om den där tanken att när man dör så träffar man alla som man mist i livet. Så därför fick det ju vara möjligt för de döda att hälsa på varandra. Stjärnorna fungerar som hem liksom. Man kan hälsa på hemma hos varandra.
De kan även välja att komma ner till jorden och se efter oss. Eftersom jag tror på att det finns en andesfär parallellt med våran. Därigenom kan de, om de vill, kommunicera med människor eller bara flyta omkring för att se efter dem de bryr sig om.

Min gud är alltså ingen gud. Jag är inte övervakad utav någon okänd snubbe som aldrig visar sitt ansikte eller som påstår sig ha format världen på sju dagar. Jag är övervakad och beskyddad av folk som älskar mig och som har gett mig liv. Jag är övertygad om att både pappa och min farmors syster vakar över mig och försöker allt vad de kan med att göra mitt liv lite lättare. Det är till pappa jag sänder en tanke om jag behöver stöd eller hjälp. För mig är han min "gud" och det är det jag tror på.

Det är min tro. Vad tror du på?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0