Två bra klipp ang Disney

2011-02-24 @ 10:57:56<3<3
Dagboken, 2 Kommentarer<3<3
Jag älskar disney-filmer. Så mycket att jag samlar på dem och jag sitter gärna här hemma och tvingar Hugo kvar i soffan för att se på någon av dem. :P Jag älskar musiken och karaktärerna och ja... Allt verkligen! Men jag har aldrig reflekterat över hur barn ser på personerna i filmerna. Hur disney berättar för barn hur de ska bete sig och vara. 

Jag hittade klippen på en blogg där bloggerskan skrev att hon inte tänker låta sina barn kolla på disneys filmer eftersom de är alldeles för stereotypa. Jag kommer inte att vara så drastisk. Inte på långa vägar. På grund av min galenhet i filmerna kommer jag fortsätta samla och även att låta mina barn se hur mycket på dem som de bara vill. Jag tror inte att bara för att jag låter Hugo och Rasmus se på fisneys filmer, så kommer de bli muskelberg som behandlar kvinnor som objekt. Jag tror att en sån syn på kvinnor och män måste uppmuntras från flera olika håll för att färga barnens sätt att leva/se på varandra. 

Men ändå är det ganska skrämmande att disney målar upp så (egentligen) tydliga bilder av hur män och kvinnor ska vara. Och ändå värre är egentligen att man behöver se ett sånt här klipp för att förstå det. Personligen tänkte jag, när jag läste bloggerskans inlägg att "men ta meg i herkules t.ex. hon är ju självständig!" Men egentligen... Hon har ju också trådsmal midja, vaggande höfter, hamnar ofta i knipor som hon inte kan ta sig ur och måste bli räddad av en man...

Jag tycker i alla fall att klippen är väl värda att se eftersom de öppnar ögonen på en.




Kommentarer
Postat av: Emma

=) Ja jo teutonia är ju en bra vagn fast vi bara hört om spirit och det är den enda vi inte fått tittat något på än. Men vi ska ta oss ut en dag och provköra några teutonior =) Fast då blir det givetvis ingen ny alls för dom ligger ju snittet högre i priser. Haha! =)

2011-02-24 @ 14:32:34
URL: http://[email protected]
Postat av: Emma

=/ Aj då, men vad gör egentligen det? Materiella grejjer är ju faktiskt inte det viktigaste. Och bara att han har en vagn är ju toppen =)

2011-02-24 @ 16:37:21
URL: http://emmaaronsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0