Varför?!

2012-02-08 @ 14:39:46<3<3
Dagboken, 11 Kommentarer<3<3
Folk berättar högt och tydligt att "Min son tycker minsann om bilar", "Mina pojkar tar aldrig på sig någonting som inte är blått!", "Vi tittade på traktorn igår och pojken min var helt hänförd!". De låter så stolta och lyckliga över att deras pojkar faktiskt är <pojkar>. Jag berättar stolt att Hugos favoritfärg är rosa och han älskar Hello Kitty! (Stolt över att han inte har tvingats in i mallen för hur en pojke ska vara, att han får tycka om vad han vill. För nej jag har inte tvingat honom till någonting. Detta har han kommit fram till helt själv!)
Men i stort sett varje gång jag säger det så möts jag av så mycket motstånd. Varför? Varför tror ni, helt ärligt, att jag vill höra att min son är en fjolla/gay/tönt osv. Varför måste alla trycka ner det som inte hör till "mallarna"? Varför kan ingen möta mig med lika mycket entusiasm som jag försöker möta dem med?

Jag tänker ofta på, hur länge ska man orka? Hur många människor måste man ta en massa skit från, och varför kan folk inte bara acceptera att jag vill att mina pojkar ska få vara så som DE ÄR och inte som de SKA VARA? Jag arbetar hårt, i vartenda möte med andra människor. Speciellt familjen konstigt nog. För att de ska acceptera mina söner för de personer de är och att de ska förstå att alla inte är lika. 

Me visst, mina pojkar är inte några freaks och de har helt klart sina "pojkiga sidor"! Båda två älskar bilar, och Hugo är hur fashinerad som hellst av monster för tillfället. Rasmus har inte börjat utveckla något speciellt intresse än, inte vad jag har märkt i alla fall, förutom att han mycket hellre leker med brorsans bilar än sina egna leksaker. -.-'

Men snälla... Tänk efter före ni säger någonting. För vem fan är det som säger att bara för att pojkar får leka med "tjejleksaker" och ha "tjejkläder" på sig, så blir de bögar? Och egentligen... Vad är det som är så hemskt med det? Jag kan lova er, varenda en, att jag kommer älska mina barn precis lika mycket oavsett om de är homo- eller heterosexuella!



People often say, loud and clear that "My son loves cars", "My boys always wants to wear blue", "we were watching a tractor yesterday and my son was just amazed!". They sound so proud and happy about that their boys are actually <boys>. I tell them, proudly,  that Hugo's favorite color is pink, and that he loves Hello Kitty! (Proud that he haven't peen pushed into a role about how boys should be, that he still are allowed to think and like whatever he wants. Because no, I haven't forced him, he found out this all by himself!)
But pretty much wherever I go, I meet so much resistance. Why? Do you really think that i want to hear that my son is a dork/gay/sissy etc. Why does everyone has to talk down everything that's not according to the list about how a boy/girl has to be? Why can't people try to meet me with the same enthusiasm as I meet them with?

I think a lot about how long i will stand it. How many more are there, waiting to say something to me about this, and why can't people just understand that i just want to keep my boys as they are. I want them to feel secure in who they are and not have to try to fit in, in how they should be. I work so hard with this, in every meeting basically. (But the toughest resistance is our family, sadly.) I try to make people like my sons as the persons they are and understand that just because they belong to one gender, they aren't all the same.

And my boys are no freaks, and ofc they have their "boyish sides"! Both of them loves cars, and Hugo is really fascinated about monsters atm. Rasmus don't have any interest in particular that I've noticed yet, except that he rather play with his brothers cars than his own toys. -.-'

But please... Think before you talk. And who said that just because boys play with "girl-toys" or wear "girl-clothes", they will turn gay? And really... What is so terrible with that anw? I can assure you that I definitly will love my boys just as much if they turns out to be gay!


Kommentarer
Postat av: Ozzan

Åh jag håller så med dig. Jag har ju fått sådana kommentarer när jag vart yngre o folk försökt lägga sig i, att "varför går du bara i killkläder?" Eller "borde du inte ha på dig kjol/klänning?" När det vart dags att klä sig i finkläder.. Jag tycker du är jätteredig! För jag vet inte hur många föräldrar jag mött som sagta tt barnen får välja/vara/tycka hur de vill, men att de sedan satt dem i mallen för könet iallafall.. Jag känner ju redan nu att detta är en kamp jag kommer få ta när vi sedan får barn..

2012-02-08 @ 15:20:12
URL: http://mylifemymess.blogg.se/
Postat av: sVÄRMOR/fARMOR

sKICKA DOM TILL MEJ OM DOM KALLAR "MINA" KILLAR FÖR FJOLLOR!!!! VISSERLIGEN KAN JAG KOMMA MED KOMMENTAR OM HUGOS ROSA PLYSCHBYXOR, MEN HAN ÄR ÄNDÅ VÄRLDENS GOASTE UNGE, RASMUS BRYR JU SEJ INTE SÅ MYCKET ÄN SOM SAGT. ÄSCH SKIT I VAD ANDRA SÄGER BARA. KRAMIZ

2012-02-08 @ 16:20:42
Postat av: Agneta F

Håller med dej helt och hållet. Andra ska skita i vad ens egna barn tycker om och jag vet en del vuxna killar som verkligen tycker om rosa, vinrött, lila osv. Dom är skitfina i det så varför ska andra människor klaga.

Känner också en liten kille (lika gammal som Hugo) som var helt på det klara med att det var Hello Kitty-tandkräm han ville ha.

Nej, du gör helt rätt och dom som har synpunkter har inte med det att göra. Oftast har dom dessutom synpunkter även på andra vuxna människor GRRRRR...

:-( Och precis som du skriver. Om dom nu skulle bli homosexuella så kommer man att älska dom lika mycket ändå. STÅ PÅ DEJ GUMMAN :-D

2012-02-08 @ 19:51:48
Postat av: Jonas Boman

I stora drag så va det mkt feminist-skitsnack som man läste :-) Men alltid kul att läsa din blogg Amelie :D



Och jo, det är hemskt om de blir fikusar. Vi behöver inte fler kvinna+kvinna eller man+man som vill adoptera små barn. Sist jag kolla så är det så sjukt onaturligt så det är helt otroligt. Hur ska det komma sig att de ska ha en barn när de inte ens kan göra det med sin partner?



Ett jävla skämt är vad samhället blivit. Bögar och djursex blir lagligt samtidigt förr, pedofiler trycker fram på nätet och försöker få deras åsikt rättfärdigad också, det går sakna men säkert. Perversa psykfall hela högen.

2012-02-08 @ 20:34:04
Postat av: Jonas Boman

Och det är ju faktiskt tråkigt om sina barn blir fikusar för det är ju inte direkt nån höjdare att inte få sitta barnvakt och busa med sina barnbarn i framtiden! :-)

2012-02-08 @ 20:36:59
Postat av: nalle333

Jonas: Tänk om ens barn inte vill ha egna barn när de blir äldre? Då kan man ju inte sitta barnvakt i alla fall?

2012-02-09 @ 09:26:37
URL: http://www.nalle333.se
Postat av: nalle333

Amelie: Låt ungarna tycka som de vill och ha vad de vill. Och leka med vad det vill.



Världen är ett konstigt place nu för tiden. Alla människor ska stoppas i olika fack hit och dit. Härligt att det finns folk som vill vara "oplacerade"!

2012-02-09 @ 09:28:19
URL: http://www.nalle333.se
Postat av: Jonas Boman

Nalle: Självklart är det upp till var och en, det är för mig dock självklart att meningen med livet är att växa upp och tillsammans med sin familj (läs: avkommor). Sen får nog inte folk barn för att deras föräldrar ska sitta barnvakt, men det är bara en liten tanke som många har. Dvs att de vill ha barnbarn innan de dör.



Och ja, världen är konstigt.. skulle nog vilja påstå att den är sjukt störd. Men att man placerar sig i fack är väl svårt att undvika? Vad som händer nu är att ANDRA sätter barnen i facken, eller om man så vill, att päronen sätter barnen i fack.



Det är ju alltså ganska enkelt; sätter jag på min son blått varje dag, tar en bil i hans hand och skickar till dagis så medverkar jag till att han kommer i ett fack.

Gör jag däremot tvärtom och sätter på han rosa kläder samt skickar iväg honom med en barbie så kommer folk att sätta honom i ett annat fack.



Så facken finns där, vare sig Amelie väljer 'bu eller bä'. Det ena kan dock få mer uppståndelse än den andra, men så är världen, inte direkt nån nyhet. Sen om det är snällt mot ungarna, är ju en annan fråga som säkert kan skrivas om i en bok :-P

2012-02-09 @ 21:30:18
Postat av: Ozzan

Jonas Boman: Hon homosexuella inte ska få skaffa barn på naturlig väg, dvs genom sex. Ska då inte hetrosexuella par få skaffa barn pga av fysiska åkommor eller liknande, pga av att "kan dom inte så kan dom inte"? Får man inte hjälpa naturen på traven? Det är precis samma sak, eller?

2012-02-10 @ 20:34:29
URL: http://mylifemymess.blogg.se/
Postat av: Jonas Boman

Barnet som har kommit till världen som fikus-paret vill adoptera har kommit naturligt, alltså från en mor och en far. Nu eftersom tekniken går framåt så kan kvinnor skaffa barn på eget bevåg, dvs genom frusna spermier osv. Vilket är enligt mig fel, det är ytterst onaturligt.



Ett gaypar kan aldrig vara föräldrar, om de så har adopterat 10 barn så anser jag dom aldrig kunna vara föräldrar.

Själv är jag inte pro-adoption men det finns barn som behöver hjälp och jag tycker då att man kan hitta en passande familj (notera att med ordet familj så innefattar det en mor och far) där de kan växa upp med en man och en kvinna som förebilder.



Kort och gott; Nej, det är absolut långt ifrån 'precis samma sak'. En pappa pappa eller mamma mamma kommer aldrig kunna bli naturliga förebilder för barn. Ett par med en man och kvinna kan däremot vara förebilder för barn, även med diverse problem med att själv få barn.



Au naturel har väl alltid funkat bland feminister, varför inte i detta fall också? Jag hänger inte med.

2012-02-10 @ 21:12:46
Postat av: :)

jag ahr en gammal vän som levde hetrosexuellt i flera år trodde man iallafall men blev ihop med en kvinna o idag har skaffat barn emd henne då via hjälp.

det är deras val .....

folk tycker o tänker ialla lägen men man har alltid sitt val ....

jag respekterar starkt allas åsikter och man har alltid sina egna tankar :)

de får man hålla för sig själva du har jättefina barn amelie världens finaste :)

2012-03-21 @ 15:20:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0